maanantai 17. syyskuuta 2018

Villasukka villitys


Syksyn huomaa saapuneen kun kutimet löytyvät taas kaapin kätköistä aitiopaikalle, nojatuolin viereen. Niin kävi tänäkin vuonna. Sormet alkoivat syyhytä, kun näin vanhempieni luona Kodin kuvalehden (3/1.2.2018) ja siellä olevan ihanan ohjeen villasukista. 


Edesmennyt rakas mummuni oli taitava ja ahkera villasukkien neuloja. Hän sai tartutettua tuota ihanaa käsityövimmaa myös minuunkin. Monta kertaa meidän piti yhdessä neuloa villasukat, jotta oppisin sen haastavimman osuuden, kantapään neulomisen. Itselle villasukkkia en koskaan tullut ehtineeksi neuloa mummun eläessä, mutta pienet lasten sukat teimme harjoitukseksi. 


Nyt kuitenkin päätin tarttua härkää sarvista ja lähteä yrittämään sukkia itselleni, ilman mummun arvokkaita opastuksia. Olen ennestään kyllä kutonut ja perusniksit jo suurinpiirtein tiedän. Lehdestä löytyi myös mielestäni selkeät ohjeet ja ruutupiiroksesta oli helppo seurata palmikon neulomista. Onneksi myös netistä löytyy todella selkeitä videoita haastavimpia kohtia varten. Itsellänikään ei kovin tuoreessa muistissa etenkään tuo kantapää ollut, niin oli novitan video ihan todella loistava apu. 


Ensimmäinen sukka valmistui viikossa suuressa neulomisvimmassa ja olin erittäin ylpeä saavutuksestani. Toisessa sukassa meni hieman kauemmin, mutta minua yllätti itsessäni tuo kärsivällisyys ja asian loppuun asti vieminen. Monet kerrat olen aloittanut kaikennäköistä neulonta projektia ja ne on usein jäänyt kesken. Näitä keskeneräisiä tekeleitä löytyy monia kaapin perältä. Mutta nyt sain ne valmiiksi. Ja vielä pitkät, ihanat villasukat itselle.

Mieleeni nousi ajatus, siitä kuinka ylpeä mummuni olisi ollut saavutuksestani, jos eläisi vielä. Ja vain pelkkä ajatuskin siitä, mitä kuulin mummuni minulle sanovan, rohkaisi minua. Niin ihmeellistä, että joku ihminen voi jäädä sisimpään elämään niin vahvasti. Kiitos rakas mummu kannustuksesta ja innostuksesta, jonka sain näiden neuolomisen jälkeen. Olet suuri esikuvani.


Nyt olen aloittanut jo uuden projektin tästä innostuneena. Saa nähdä, mitä niistä tulee ja ehkä tännekin jossain vaiheessa jaan tuotoksia. ;)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti